Förstelärare till anpassad grundskola på Kungsholmens grundskola
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Arbetsplatsbeskrivning
Kungsholmens grundskola är en F-9 skola med ca 1200 elever och omfattar grundskola, anpassad grundskola, fritidshem och fritidsklubb. Arbetslagen är indelade i F-3, 4-6, 7-9 och anpassad grundskola. Skolledningen består av rektor, biträdande rektorer och administrativ chef.
För att varje elev, oavsett förutsättningar, ska utvecklas och komma så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling är kunskap, lärande och trygghet avgörande för att nå framgång. På Kungsholmens grundskola lägger vi stort fokus på trygghets- och elevhälsoarbete.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en engagerad, erfaren och kompetent förstelärare till anpassad grundskola. För att vara aktuell för tjänsten som förstelärare är du legitimerad speciallärare med inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning. Vidare kan du redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning som vilar på vetenskaplig grund. Du arbetar i första hand med undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. Du initierar samt driver utvecklingsarbete i syfte att utveckla undervisningen och du är en god förebild för dina kollegor i det pedagogiska vardagliga arbetet.
Du har ett genuint intresse för att arbeta i anpassad grundskola och har erfarenhet av undervisning i såväl ämnen som ämnesområden och förstår vikten av att undervisning ska vara kreativ och stimulerande, samtidigt som den ska vila på forskning och beprövade metoder. Du planerar, organiserar och genomför och utvärderar undervisningen enskilt och tillsammans med dina kollegor för att utveckla sig själv, din undervisning och verksamhetens mål. Du är flexibel och har god samarbetsförmåga och viljan att arbeta tillsammans med övrig personal för att eleverna ska nå sin fulla potential.
Du arbetar systematiskt med att planera, genomföra, följa upp, analysera och därmed förbättra undervisningen och för att utveckla verksamheten i stort. Vi förväntar oss att du, förutom att vara skicklig ledare i klassrummet, sätter stort värde på omvärldsbevakning, analysarbete och engagemang. Vi värdesätter förmåga att se hela vår verksamhet och vi förväntar oss att du ska kunna driva utvecklingsarbete i alla våra klasser på anpassad grundskola.
I ditt pedagogiska ledarskap är du en tydlig ledare och i klassrummet har du förmågan att skapa en arbetsmiljö som präglas av trygghet, förtroende och respekt. Med god didaktisk förmåga, goda ämneskunskaper, en tydlig struktur och med en varierad undervisning som är anpassad utifrån den enskilde eleven skapar du de bästa förutsättningarna för att våra elever ska uppnå kunskapskraven. Du leder och organiserar arbetet så att en trygg lärandemiljö grundad på ömsesidig respekt och samarbete skapas. Din elevsyn är inkluderande och du ser till hur den enskilda elevens och gruppens behov bäst ska tillgodoses.
Du ser dokumentation och bedömning av elevernas kunskapsutveckling som en självklar del i ditt arbete. Du har god förmåga för analys och reflektion och utvecklar ständigt din undervisning. Du ser dig själv som en självklar del för att skapa goda förutsättningar för elevernas lärande.
Gentemot barnskötarna i gruppen har du en handledande roll och samarbetar med fritids och KTT för att möjliggöra elevens hela lärprocess under dagen. Du kommunicerar utifrån ett lösningsfokuserat perspektiv och är respektfull i varje möte med elever, kollegor och vårdnadshavare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
- är legitimerad grundskollärare,
- har en speciallärarexamen med inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning,
- har erfarenhet inom anpassad grundskola, både ämnesområden och ämnen, och är väl insatt i styrdokumenten,
- har erfarenhet av att arbeta med olika NPF-diagnoser,
- har erfarenhet och kunskap om pedagogisk kartläggning och bedömningsstöd, använder digitala verktyg i din undervisning samt är van att använda tydliggörande pedagogik och TAKK,
- har god samarbetsförmåga och kan skapa goda relationer då arbetet innebär många kontaktytor med elever, personal och vårdnadshavare,
- tar ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen,
- ser det kollegiala lärandet som en självklar utgångspunkt för att skapa ny och fördjupad kunskap.
Extra meriterande är om har varit med och utvecklat verksamheter så att du är införstådd med den kompetens, kapacitet och flexibilitet det innebär.
Eftersom det i rollen ingår skriftlig dokumentation och muntlig kommunikation är det ett krav att du uttrycker dig väl både i tal och skrift på svenska.
I rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.
Kvalifikationer för förstelärare
För att få ett förordnande som förstelärare måste den lärare som utses uppfylla de krav som finns i förordningen för karriärtjänster (SFS 2019:1288). Till förstelärare får enligt förordningen en lärare utses som:
- har legitimation enligt 2 kap 16 § skollagen (2010:800), enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 2 kap. 16 b § första stycket skollagen eller enligt 27 kap. 4 § skollagen,
- genom dokumentation kan redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet,
- har visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen, och
- även i övrigt av huvudmannen bedöms som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.
Inom Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad ska en förstelärares både undervisa och ha i uppdrag att utveckla undervisningen och stötta kollegor i deras professionsutveckling. Det innebär att en förstelärare utöver förordningskraven:
- har uppfyllt kvalifikationerna för dokumenterat yrkesskicklig lärare,
- har särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat,
- kan synliggöra elevernas lärande och resultat,
- har stort engagemang i undervisning och arbetar för hela skolans och alla elevers utveckling,
- skapar en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas,
- utvecklar sin praktik och bidrar till kollegors och yrkets kunskapsutveckling.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Välkommen in med din ansökan!
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Anställningsform |
Tillsvidareanställning |
Anställningens omfattning |
Heltid |
Tillträde |
Efter överenskommelse. |
Antal lediga befattningar |
1 |
Sysselsättningsgrad |
100% |
Ort |
Stockholm |
Län |
Stockholms län |
Land |
Sverige |
Referensnummer |
2024/4952 |
Kontakt |
Pernilla Lundenmark, 0850808193 |
Sista ansökningsdag |
2024-10-14 |
Legitimationskrav |
Lärare |
Utbildningskrav |
Högskola/universitet |
Senaste jobben från Stockholms stad
-
Behörig lärare till anpassad grundskola på Kungsholmens grundskola
Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Stockholms stad, Stockholm,
-
Matematik/no lärare 4-9
Hässelby Villastads skola är en kvalitetsmedveten, lärarvänlig och rolig skola belägen i ett lugnt villaområde nära Mälaren. Stockholms stad, Stockholm,
-
Förskollärare till Hedvig Eleonora förskolor
Nu söker vi dig som vill jobba som förskollärare på Hedvig Eleonora förskolor. Stockholms stad, Stockholm,
-
Lärarvikarier sökes till Stockholms stads skolors vikariepool HT24/VT25
Som lärarvikarie kommer du att möta elever och undervisa i olika ämnen och åldersgrupper. Stockholms stad, Stockholm,
-
Oxhagsskolan söker lärare åk 1-3
Vi söker en legitimerad lärare åk 1–3 med bred behörighet där svenska/svenska som andraspråk är ett krav. Stockholms stad, Stockholm,
-
Speciallärare till Loviselundsskolan
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Stockholms stad, Stockholm,
-
Specialpedagog till Husbygårdsskolans låg- och mellanstadium
Husbygårdsskolan är en välfungerande F-9 skola med goda resultat i norra Järva, nära Kista centrum. Stockholms stad, Stockholm,
-
Förstelärare till anpassad grundskola på Kungsholmens grundskola
Vi söker nu en engagerad, erfaren och kompetent förstelärare till anpassad grundskola. Stockholms stad, Stockholm,
-
Lärare i idrott och engelska
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Stockholms stad, Stockholm,
-
Förskollärare - 2 st föräldravikariat
I Östberga förskolor ser vi barnen som kompetenta och utgår från att de är delaktiga och har inflytande. Stockholms stad, Stockholm,
-
Lärare i franska, 50 + 50% sökes till Bredängsskolan och Slättgårdsskolan
Nu söker vi, tillsammans, en fransklärare på totalt 100% för ett vikariat med start januari 2025. Stockholms stad, Stockholm,
-
Förskollärare till Johannes förskolor
Som anställd hos Johannes förskolor erbjuds du en kreativ och utvecklande arbetsmiljö där öppenhet och delaktighet genomsyrar hela... Stockholms stad, Stockholm,
-
Lärare i fritidshem/ fritidspedagog till anpassad grundskola på Sätraskolan
Sätraskolan är en F-9 skolan som ligger i Sätra längs röda tunnelbanelinjen. Stockholms stad, Stockholm,
-
Specialpedagog med legitimation och erfarenhet att undervisa på högstadiet
Vi söker en specialpedagog med drivkraft och dokumenterade ledarkvalifikationer. Stockholms stad, Stockholm,
Liknande jobb Förstelärare till anpassad grundskola på Kungsholmens grundskola
-
Förstelärare till anpassad grundskola på Kungsholmens grundskola
Vi söker nu en engagerad, erfaren och kompetent förstelärare till anpassad grundskola. Stockholms stad, Stockholm,
-
Behörig lärare till anpassad grundskola på Kungsholmens grundskola
Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Stockholms stad, Stockholm,
-
Förstelärare Anpassad grundskola
Vi söker nu en förstelärare med speciallärarutbildning inriktning IF eller en grundskollärare med stor erfarenhet av arbete... Stockholms stad, Stockholm,
-
Storängsskolan söker förstelärare
Nu söker vi en förstelärare riktad mot åk 4-6. Finspångs kommun, Finspång,
-
Lärare i idrott och engelska
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Stockholms stad, Stockholm,
-
Rektor till Rödöns och Aspås F-6 skolor
I Krokoms kommun har du chansen att göra skillnad på riktigt. Krokoms kommun, Krokom,
-
Teacher, Fritids
Vi söker nu en legitimerad lärare i fritidshem som kan bidra till att utveckla vårt fritidshem i linje med styrdokumenten. Internationella Engelska skolan (IES), Kungsbacka,
-
Studie och yrkesvägledare till Storvretskolan
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom! Botkyrka kommun, Botkyrka,
-
Engagerad lärare till särskild undervisningsgrupp
Abrahamsbergskolan, byggd 1946, är en kommunal F-9 skola i Bromma med omkring 700 elever. Stockholms stad, Stockholm,
-
Musiklärare till Futurum F-6, deltid 60%
Futurum F-6 söker dig som är legitimerad lärare i musik i åk 4-6. Håbo kommun, Håbo,